Bilder tatt langs Telegrafruta på Saltfjellet

Tolv fine høstturer

Høsten i fjellet byr på vakre farger, frisk høstluft og en stillhet du bare kan drømme om i storbyen. Drømmer du om fjellet i høst? Her er tips til tolv fine fjellturer som passer til en langhelg eller til høstferien.

Sensommeren og høsten er en av de beste årstidene for fjellturer. Naturen har nydelige, sterke farger, og du slipper mygg og knott. Pakk sekken og nyt noen dager med familie, venner eller alene, enten fast på en hytte eller på vandring.

Helgetur langs Lysefjorden

Turen fra Songesand til Bakken gard og Sundmorkvatn turisthytte er en super helgetur, og variert tur langs Lysefjorden. Du kan overnatte på Bakken gard og Sundmorkvatn turisthytte. Turen kan du ta på flere måter, men en måte å gjøre det på er å sette fra deg en sykkel ved Helmikstøl på veien over Lyngsheia. Herfra kjører du ned til Songesand, der du parkerer bilen og går til Bakken gard. Denne turen er ikke lang, men relativt krevende der stien tar deg helt i sjøkanten langs verdens vakreste fjord.

Hvitmalt gård i fjellet
På Bakken gard kan du være flere dager i strekk.

Bakken gard er en opplevelse i seg selv, og turen gjennom Skurvedalen til Sundmorkvatn turisthytte er noe av det villeste og flotteste i dette området. Husk å bestille overnatting på Sundmorkvatn, da dette er ei utleiehytte. Den siste dagen tar deg gjennom snaufjell og fjellbjørkeskog forbi en rekke vann, før du finner sykkelen din ved veien og renner ned til start ved Songesand igjen.

Her er turforslaget fra Lyngsheia til Sundmorkvatn:

Helgetur på Vikerfjell

Vikerfjell er Oslos nærmeste høyfjell og fullt mulig å "runde" på en vanlig helg. Særlig på turens siste etappe over Høgfjell (1009 moh.) får du skikkelig fjellfølelse.

Etnefjellene på en helg

På en liten helg med behagelige dagsetapper får du med deg hva Etnefjellene virkelig handler om. Gode fiskevann, strøkne hytter og heftige vestlandsbakker.

Trekanten i Setesdalsheiane

En oval helgetur med flotte fiskevann og dagsetapper på 6-8 timer. Øyuvsbu ligger 20 minutter å gå fra Brokke-Suleskardveien, noe som gjør det til et perfekt utgangspunkt når du kommer sent avsted fra jobb. Dagsetappene er relativt lange, men foregår i lettgått terreng, og for fiskeentusiaster er det muligheter for å fange sin egen middag.

Fottur fra Umbukta til Mjölckbäcken

Umbukta ligger ved E12 i Rana kommune ikke langt fra svenskegrensa. Her passerer E1, Grensesømmen og Nordlandsruta. Turen til Mjölckbäcken i Sverige går i fint fjellterreng, og er innom Sauvasshytta og Kvitsteindalstunet. Starter du i motsatt ende i Mjölckbäcken går du med utsikt mot Okstindan hele veien.

Trekanten på Hinnøya

Trekanten på Hinnøya Trekanten på Hinnøya
Trekanten på Hinnøya er en nydelig tur i flott terreng. Foto: Marius Dalseg.

Dette er en nydelig tredagers tur på rødmerket sti på Norges største øy. Her får du nydelig utsikt, flotte hytter og forholdsvis korte etapper. Turens totale lengde er 24 kilometer og 1265 høydemeter, og er lagt opp som en rundtur med start og slutt i Fiskefjorden. DNT-hyttene Toralfsbu og Haakonsbu er verdt et besøk!.

Rundtur i Tafjordfjella

Dette er en rundtur i et lanskap som kan ta pusten fra de fleste! Du vandrer i djupe daler med irrgrønne vann på rekke og rad, med bratte fjellsider på nesten alle kanter.

Langhelg i Femundsmarka

Nyt dagene i stillheten i Femundsmarka, pust inn den friske luften, og la skuldrene senke seg. På denne turen får du oppleve hele Femundsmarka, og kan kjenne roen senke seg i den dypeste villmarka.

På seterstier i Langsua

I Langsua er det mange spor etter setring og beiting, så her går du virkelig på seterstier. Utsynet er vidt mot fjellene rundt, og du har også utsikt mot Jotunheimen. Er du i toppturform, anbefales en av toppene i området. Her kan du se helt til Rondane og Rendalsstølen.

Fra fjord til fjell i Luster og Breheimen

En setervoll gjennom et hyttevindu
Setervollen ved Navarsete er et idyllisk skue. Foto: Marius Dalseg.

På denne turen får du virkelig oppleve alt den norske naturen har å by på. Med start helt nede ved fjorden og slutt i Breheimen nasjonalpark, går du fra frodig fjordlandskap til hardt høyfjellsterreng.  Dette er en tur hvor mange høydemeter skal forseres så det er viktig med gode sko.

Husk at været skifter fort i fjellet om høsten, så om du har barn med deg eller ønsker en litt mindre utfordrende tur, anbefaler vi å avslutte med en overnatting på Fivla/Vigdastøl eller Fast, og ta turen ned igjen til Luster derfra. Navarsete er veldig idyllisk, og lett tilgjengelig, om dere ønsker en enklere tur.

Trekanten i Sølsheimen

Stølsheimen er nydelig på høsten. Flotte farger og mange turmuligheter. Vi anbefaler denne rundturen med hyttene Selhamar og Åsedalen.  Den første kilometeren på stien har jevn stigning fra 885 moh til 1020 moh. Så flater det mer ut forbi flere småvann. Raudberget ved Selhamar er en attraksjon i Stølsheimen. Når fjellet bader i kveldslys er det skinnede rødt!

10 tips til turer med barn i høstferien
Bildet er fra Melleheimen i Høstferien. Vi er  på vei ned etter topptur til Skarvemellen.
10 tips til turer med barn i høstferien
Disse betjente hyttene er åpne i høstferien
Familietur til Haukeliseter fjellstue en vakker helg i november.
Disse betjente hyttene er åpne i høstferien