Logo

Fra Ny-Sulitjelma fjellstue til Lønsdal

Publisert: 11. desember 2023
Artikkel

Denne delen av Nordlandsruta er samlet 85,7 km. Pga. gode bilforbindelser langs denne delen, kan den gjennomføres som tre enkeltturer:

1.  Ny-Sulitjelma - Skaiti
  2.  Skaiti -Graddis
  3.  Graddis - Lønsdal.

Du kan gå hele delen ved å ta tog til Fauske og buss til Sulitjelma til start i mord og så ta tog fra Lønsdal ved endepunktet i sør.

Denne delen går for det meste i dalganger og delvis høyfjellsterreng i en høyde mellom 5– 600 moh. Første del går på vest- og nordsiden av Balvatnet. Store deler går i Junkerdal nasjonalpark.

Etappebeskrivelser

21. etappe. Ny-Sulitjelma fjellstue - Lomivatnet (4,4 km)

Turbeskrivelse:

Turen starter ned Hankenlia langs anleggsveien. Knappe 100 meter før den når Lomiveien tar T-marka sti mot venstre. Den følger oppover langs foten av- og sørsiden for Tverrfjellet og nordøst for vassdraget som renner fra Lomivatnet. Stien går i småkupert terreng. Det går også anleggsvei fra Hankelia og til Lomivatnet. Fra veien er det om lag 0,5 km til hytta.

Opplevelser underveis:

• Det er flere nedlagte gruver i området. I Sulitjelma (Fagerlia) er det gruvemuseum. Siste gruveskift gikk av vakt i 1991.
  • Jakobsbakken på andre siden av Sulitjelmadalen er en godt bevart fjellgruveby, med synlige spor etter gruvedrift. Her det firma som tilbyr overnattings- og aktiviteter
  • På tettstedet Sulitjelma er det butikk og hotell.
  • På tettstedet kan man se rester etter den gamle jernbanen og gamle bygninger fra gruveiden
  • Lomivassdraget er regulert

22. etappe. Lomivatnet - Tjálanisjávrre (12,8 km)

Turbeskrivelse:

Fra Lomihytta går stien vestover i om lag 0,5 km til den treffer på anleggsveien. Denne følges sørover på vestsiden av Lomivatnet/Loamejávrre og fram til veienden i Fagerlibukta. Her er det merka sti videre skrått opp lia sørvestover og forbi vatn 856 som passeres på nordvestsiden. Videre går stien i kupert fjellterreng videre til Kong Oscar-vatnan (sørøst for Tjålbbe - 891 moh). Vannet rundes på sørøstsiden før den går sakte ned mot tregrensa og runder ned til Tjalalveshytta. Midtveis er det stikryss nordover. Denne er en alternativ sti som leder til Sulitjelma.

• Siste del av ruta går i Junkerdal nasjonalpark
  • Kong Oscar (1799-1859) har gitt navn til både vann og fjell langs ruta.

23. etappe. Tjálanisjávrre – Tjoarvihytta (11,7 km)

Turbeskrivelse:

Fra nordøstenden av Tjálanisjávvre og Tjoarvihytta går stien ut av bjørkeskogen og på skrå nærmere 200 høydemeter opp lia mot sørvest til den passerer mellom høyde 768 moh. i nord og 860 moh. i sør. Dette er rett sør for Syrvatnet. Stien går så litt nedover og i småkupert terreng fram til nordvestenden av Littj-Dorro/Vuolep Doarrojávrre. Her passeres utløpet på bru. Stien går så sørover på åsrygg vest for Littj-Dorra før den svinger vestover og går i dalbunnen mellom Duolbbavárddo (867 moh.) i sør og Jåttuvarre i nord (769 moh). Her er kryssende sti som følges nordover i 6-700 meter før da følger nordvestover til nytt stikryss. Stien følger en liten dalgang og passerer på nordsiden av to små vann før den runder nedover, møter bjerkeskogen og går ned til Tjoarvihytta.

Opplevelser underveis:

• Prøv fiskelykken i de mange fjellvannene som passeres
  • Det er ofte rein i området
  • Første og siste del av turen går i Junkerdal nasjonalpark

24. etappe. Tjoarvihytta - Ballvatnet (17,8 km)

Turbeskrivelse:

Følg veien fra hytta nordover til stien tar av mot vest like etter at du er inne på Balvassveien. Utløpet av Ner-Tjorvi passeres på bru. Ta til høyre sørover etter at brua er passert og følg stien opp 200 høydemeter til den passerer sør for Jámekjávrás. Stien går videre sørvestover i småkupert fjellterreng til den passerer Rosnaelva mellom Nedre-Rosna i nord og Fuglvatnet i sør. Elva passeres på bru. Stien går videre vestover før den etter å ha passert sørenden av Mariavatnet runder sørover og mot nordvestenden av Ballvatnet. Herfra følger stien sørvestsiden av Ballvantnet i 7 kilometer fram til Balvasshyttene. Like før hyttene passeres utløpet på bru.

• Rosnavatnene, Fuglvatnet og Daudvatnet regnes som gode fiskevann
  • Ruta gjør forbi Nordlands eneste palsmyr (Pals er en haug eller rygg (streng) på myr, som er over én meter høy og inneholder en kjerne av permafrost.Telen går ned under grunnvannsnivå.)
  • Store deler av ruta går i Junkerdal nasjonalpark

25. etappe. Ballvatnet - Argaladhytta (9,2 km)

Turbeskrivelse:

Fra Balvasshytta går man om lag 1 km tilbake og over brua som krysser utløpet av Ballvatnet. Etter å ha passert brua går stien sørover gjennom Skiejdevággi og langs Skaitielva/Skiejddejåhkå. På sørsiden av dalen ruver Arggalájtjåhkkå (1566 moh) og på nordsiden Salfjellet/Sála (1400 moh). Om lag en kilometer før hytta krysses Arggalájåhkå på bru.

• Skaitielvas foser og stryk
  • En frodig, men åpen dalgang med flere over 1000 meter høye topper på hver side
  • Ruta går i Junkerdal nasjonalpark
  • Det er ofte rein i området

26. etappe. Argaladhytta - Skaiti (7,5 km)

Turbeskrivelse:

Fra Argaladhytta går stien videre sørover gjennom Skiejdevággi og langs Skaitielva/Skiejddejåhkå. Den starter langs sørvestbredden, men elva kysses etter om lag 2, 5 km på bru og følger nordvestsiden av elva videre helt til Trygvebu. Stien går i skogkledd terreng med Tausafjellet i sør og Slájppá i nord.

• Første del av turen går i Junkerdal nasjonalpark
  • Skaitielvas foser og stryk
  • Vandring i frodig natur

27. etappe. Skaiti - Graddis (7,8 km)

Turbeskrivelse:

Fra Trygvebu følg vei nedover forbi gårdstun (fritidseiendom) og P-plass. Kryss Skaitelva på bru og følg bilvei oppover til kryss ved Austerås. Videre oppover veien et lite stykke før den går inn i terrenget på sti. Ruta fortsetter mot sørøst før den krysser Skaitiveien og dreier mot sør nedover bratt terreng til den krysser RV77 (mellomriksvei). Videre nedover til kryssing på bro av Knallerdalselv/Skærrimjåhkå og videre over Graddiselva/Graddasjåhkå fram til Graddis fjellstue.

Opplevelser underveis:

• Metusalem- en gammel furu som i sin tid var 18 meter høy og med diameter på 3,45 meter i brysthøyde. Treet ble fredet i 1910 og det sies at treet skal være over 1000 år gammelt. Treet står ved Nordlandsruta mellom Knallerdalselva og Graddiselva
  • Tre elvepasseringer på bru
  • På strekningen mellom Knallerdalselva og Graddiselva går ruta gjennom Stor-Graddis naturreservat

28. etappe. Graddis - Lønsdal (14,4 km)

Turbeskrivelse:

Turen starter ved å følge veien 3-400 meter vestover fra Graddis fjellstue. Her tar stien av til venstre og opp lia. Etter å ha krysset under kraftlinja går stien på skrått opp lia og videre til Rundbjerkhaugen (634 moh) og videre til Litlfjell (725 moh) før det flater ut og går mot nordsiden av Austre  Viskisvatnet/Lulep Visskisjávrre. Du er nå i Saltfjellet landskapsvernområde. Før Flatviskis er det en del stikryss, men Nordlandsruta skal følges vestover i alle kryss. Herfra går stien nedover til nordsiden av Vestre Viskisvatn/Alep Viskisjávrre før det krysser utløpet av vatnet på bru. Stien går videre vestover i småkupert terreng gjennom Dypen naturreservat fram til Lønselva/Luonsojåhkå. Denne passeres på bru. Følg E6 sørover noen hundre meter og følg bilveien mot Lønsdal stasjon. Lønsstua ligger sør for veien i bakken opp mot stasjonen.

Opplevelser underveis:

• Det er ofte rein i område
  • Stien går gjennom Dypen naturreservat og Saltfjellet landskapsvernområde

Se også

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.