Bilder fra ruta Iungsdalshytta - Kongshelleren.

Dagsturer fra Iungsdalshytta

Med Iungsdalshytta som utgangspunkt kan du gå alt fra enkle og barnevennlige rundtturer til nydelige dagsturer og krevende toppturer.

Publisert: 05. september 2023
Artikkel

Systrandfossen

Tid: 4 timer t/r

Fødalen strekker seg nordover fra Iungsdalshytta og er en av de vakreste dalene man kan vandre i i Skarvheimen.

Topptur til Iungsdalsnuten

Tid: 2 timer t/r

Lett tilgjengelig topptur som gir fantastisk utsikt utover området.

Topptur til Halldalsnuten

Tid: 6 timer t/r.
Enkel tur som passer for barn

Fantastisk dagsturmål. Turen går innover Fødalen, forbi Fødalsvatnet før du følgjer Halldalen. Ein vill vestlandsdal som skjer seg inn i fjellsida og viser veg opp mot toppen. Halldalsnuten er den nest høgaste fjelltoppen i området

Tur til Raudbergsnuten

Tid: 8 timer

Ein fin dagstur opp på den høgaste nuten i fjellområdet. Turen går opp Mjølgebotn og vidare inn Mjølgedalen mot Bjordalsbu. Mykje av turen går i karrig landskap med vid og fantastisk utsyn.