Tilbake til Aktuelt

Kristen Bartnes til minne

Fredag 4. oktober mottok vi det triste budskapet om at vår styreleder i 13 år, og nå æresmedlem, Kristen Bartnes var død. Vi har så mange gode minner og har lært så mye av han. Han hadde et enormt engasjement og var en svært inspirerende styreleder og dugnadsmann. Vi sender varme tanker til familien hans og til alle som stod han nær. Han vil bli savnet av mange.

Publisert: 08. oktober 2024
Skrevet av: Margrete Ruud Skjeseth
Nyheter
Kristen Bartnes på dugnad med styret på Øyungshytta i 2018 Foto: Margrete Ruud Skjeseth

Kristen var en organisasjonsmann. Det første han tok tak i som styreleder i HHT i 2009 var en prosess for å få på plass et funksjonsstyre. Det betyr at alle i styret har gjennomføringsansvar. Han har alltid hatt god kontakt og tillit til administrasjonen og alltid lagt vekt på god kontakt med alle samarbeidspartnere.

Han har hatt et særdeles stort engasjement og evnet å inspirere alle rundt seg. Han var flink til å få fram hva vi i HHT bidrar med i samfunnet. Medlemstallet i hans periode som styreleder økte fra 4.281 i 2009 til 5.714 i 2022.

Kristen har alltid prioritert de gode møteplassene innad i HHT, mellom DNT-foreningene i Innlandet, mellom DNT-foreningene i landet og overfor landsstyret og DNT sentralt. Ærlig, direkte og positiv kommunikasjon og gode tråder i alle retninger. Han hadde en egen evne til å SE folk og VÆRE TILSTEDE der han er.

Verv i DNT på nasjonalt nivå: Valgkomiteen i DNT i tre år hvorav det siste året som leder. Leder av Hyttefond-utvalg som samlet inn 53 millioner til de store hytteanleggene i forbindelse med DNTs 150 års jubileum. Svært aktiv på alle nasjonale arenaer (landsmøter og ledersamlinger). Æresmedlemskap i HHT ble vedtatt av styret i HHT 07.09.22 og overrakt av styreleder Ingeborg Nordlund på høstmøtet 16.11.22.

Feiring av at Ilsengstiene vant Norges beste turrute. Med kona Marit

Viktige hendelser i hans 13-årige styreperiode:
2009: Barnas turlag feiret 10 år og vi åpnet Lageråkvisla som vår Barnas Turlag hytte. Nasjonale turdager (Kom deg ut) i gang.
2010: Naturens hus etablert sammen med Hamar naturskole
2011: Stenfjellhytta rehabiliteres
2012-2015: Rehabilitering av hele anlegget vårt på Målia
2014: Åkersætrabrua. Hengebru over Åsta med 41 meter spenn og masse betong i bakken
Hvert år: tilrettelegging av stier både i høyden men også særlig i lavlandet/nærmiljøet og dette ble særlig tydelig i 2019 da Ilsengstiene vant prisen «Norges beste turrute».
2018: Øyungshytta ble revet den gamle og bygd den nye på rekordtid – dette hadde vi ikke klart hvis det ikke var for at Kristen koblet på Oppland bygg og anlegg og fikk dem til å ta oppdraget.
2019: Lageråkvisla utbedret, koia og uteområdet
2020: Turboka «90 turer» som har solgt nærmere 9000 eksemplarer
2021: Endelig landet vi avtale og kunne flytte inn i nye lokaler med butikken/tursenteret. Kristen hadde avgjørende rolle i forhandlingene
2022: Strøm til Målia. Kristen følger opp prosjektet særlig med fokus på finansiering – helt fram til vi kunne slå på bryteren oktober. Gikk av som styreleder i mars. Tok verv i valgkomiteen.