Tilbake til Aktuelt og nyheter

Fellestur til Skjøld – Kremtopp 2024

Turen til Skjøld ble en fantastisk opplevelse under strålende solskinn. Tretten turdeltagere møttes ved Mjøsvang kafe for samkjøring til Skakadalen.

Publisert: 06. oktober 2024
Skrevet av: Torkjell Haugen
Turreferat
En glad gjeng på toppen Foto: Torkjell Haugen

Vi startet med et smil om munnen, og energien var høy. Stien mot Skjøld går i starten relativt bratt oppover lia langs elva som kommer fra fjellet. Solen skinte, og det var en fin temperatur som gjorde det lett å gå. Underveis ble vi møtt av elvesus og brusende fossefall.

Matpause med naturlig ryggstøtte Foto Torkjell Hugen

Etter en times gange stoppet vi for å ta en matpause og nyte medbrakt snacks. Det var inspirerende å se hvor langt vi allerede hadde kommet, og alle delte sine forventninger til hva som ventet oss på toppen. Noen hadde vært der før og kunne fortelle om et utsyn som vanskelig lar seg beskrive, men heller må oppleves. På platået inn mot toppen så vi også flere reinsdyr som koste seg i finværet og som var litt nysgjerrige på hva vi gjorde der.

Reinsdyr i det fjerne Foto Torkjell Haugen

Da vi endelig nådde Skjøld, ble vi belønnet med en spektakulær utsikt. Solen skinte klart, og vi kunne se milevis i alle retninger, og spesielt vakkert var det med tindene i Hurrungane og Jotunheimen. Men også utsikten ned mot bygda Øye kan ta pusten fra alle og enhver. Det var en perfekt anledning til å ta bilder og nyte mer mat i det vakre landskapet. Stemningen var fantastisk, med latter og gode samtaler. Flere av deltakerne delte historier om tidligere turer, noe som skapte en følelse av fellesskap.

Lang lang rekke Foto Torkjell Haugen

På vei tilbake gikk vi med lette steg og solstråler som varmet oss. Den gode praten fortsatte, og vi fikk oppleve naturen på nytt, nå med en følelse av tilfredshet etter å ha nådd toppen. Solen, landskapet og selskapet gjorde det til en uforglemmelig opplevelse.