Tilbake til Aktuelt og nyheter

Firedagers tur til Rondane siste helgen i august

Trekanten i Rondane i nydelige høstfarger. Med friske gåturer i Rondane Nasjonalpark i ren fjell-luft blant majestetiske fjell og storslått natur nyter vi høstfargene og fellesskapet.

Publisert: 18. september 2024
Skrevet av: Linda Wickstrøm
Turreferat
Hele gjengen samlet ved Langglupåen Foto: Ukjent

Torsdag: Lavt skydekke, og seinere regn preget ettermiddagen, men alle kom seg tørrskodde fra Spranget til Rondevassbu; noen på sykkel og noen til fots. På denne turen var vi 8 deltakere og 2 turledere.

Det ble en rolig kveld, med middag, quiz og tid til å bli kjent.

På vei mot Langglupdalen

Fredag våknet vi til strålende sol fra skyfri himmel. For å spare noen kilometer tok vi første båt over Rondvatnet, der dagens tur startet. Mål for dagen var å følge Langglupdalen 18 km til Bjørnhollia. Stien var lettgått og bølget mykt opp og ned i landskapet. Kjerringris og rypegress stråle omkapp i rødt og orange, mens de vakre 2000-meters-toppene omkranset oss. Et par kilometer før vi var framme ved Bjørnhollia passert vi Langglupbekken, en utrolig nydelig plass.

Innspurt mot Bjørnhollia

Herifra ble stien mer steinete og krevende. For en perle Bjørnhollia viste seg å være; hjemmekoselig, romslig og nyrestaurert. Her var det godt med en varm dusj, kald drikke og nydelig middag.

Bjørnhollia

Lørdag våknet vi igjen til strålende sol. Idag gikk turen tilbake til Rondvassbu, gjennom Illmannsdalen. Stien var lettgått, med noen partier med ur. Etter hvert gikk vi langs en mengde småvann; veldig idyllisk. Jeg vet ikke hvor mange bekker vi passerte denne helgen, men det var mange! Dagens etappe var 13 km, vi kunne bruke god tid, og ta oss tid til lengre pauser under vegs.

På vei gjennom Illmanndalen

På Rondvassbu var det fullt, da månedsskiftet er en veldig populær helg å dra til fjells på.

Rondvassbu

Søndag var åpen for tur i nærområdet, men alle ville tilbake til Spranget etter frokost. Også idag var det en aldeles nydelig dag og vi kunne nyte turen tilbake.

Turledere på denne turen var Dienne Versteeg og Linda Wickstrøm