Tilbake til Aktuelt

Høstturer fra fjord til fjell

Den friske, fargerike og fine høsten er her. Kanskje den aller flotteste tida å tilbringe i naturen. Her får du høstturtips fra fjord til fjell.

Foto: Finn Roksund

Turene er på mellom 1 og 4 timer, og de fleste passer god for barn. Total lengde og tidsbruk står i beskrivelsene, men husk at tidsbruk varierer fra person til person.

Bamble: Lakseberget

Lengde: 1,4 km
Tid: 1 t

Dette er en hyggelig liten sti sentralt ved Herre i Bamble. Stien er tilrettelagt og merket av Herre Vel. På det øverste punktet har de laget en flott gapahuk med panoramautsikt over Friefjorden og mot Herre kirke. Stien er godt merket og grei å gå. Det er hengt opp tau på det bratteste partiet.

Drangedal: Himmelriket

Lengde: 8 km
Tid: 3 t

Flott og lett tur for små og store inn til noen spektakulære svafjell skapt av isbreen ved forrige Istid. Det er litt stigning, men ikke for tungt og lett å gå på blåmerka løype. Du kan velge om du vil ha en rundtur og gå inn på den rødmerka løype ned igjen til skisenteret. God mulighet for rast inne i det naturlige amfiet i Himmelriket.

Fyresdal: Øynuten

Lengde: 14,6 km
Tid: 4 t

Denne nuten ligg helt sør i Fyresdal, midt mellom de 2 utløpa fra Fyresvatn. Toppen er kun 522 m.o.h. men et flott utsiktpunkt. Fin trimtur på ei lita kveldsbeite eller som tur med familen.

Kragerø: Storkollen

Lengde: 1,6 km
Tid: 2 t

Turen starter i siste sving i byggefeltet på Storkollen, der det står et skilt om Blåløype og Storkollen. Det er fin sti helt til toppen, der en kan se langt utover i skjærgården i Kragerø og over til Stabbestadlandet og langt innover i Kilsfjorden.

Kviteseid: Fossøy natur- og kultursti

Lengde: 8 km
Tid: 2 t

Fossøy er en naturperle som ble til under siste istid, så her står du på historisk grunn! Langs stien vil du finne 18 informasjonstavler med emne om Straumsnes skole, Slusemuseet, Småstraum Sluse, skogen og skogbruket, kvartærgeologi, arkeologi, plante- og dyreliv, skogbruk og fiske.

Midt-Telemark: Krintofjellet på Lifjell

Lengde: 8,8 km
Tid: 3 t 40 min

Turen over Krintofjellet er en fin liten fjelltur i variert terreng som passer for de fleste. Storslagen utsikt mot hele Midt-Telamark fra de små fjellene som omkranser parkeringsplassen på Jønnbu. Anebunatten, Krintofjellet og Bøkstulnatten. Perfekt for barnefamilier som ønsker en kort, men attraktiv fjelltur. Ta med deg drager og prøv den perfekte oppdriften på Krintofjellet.

Nissedal: Nordaberget

Lengde: 3,8 km
Tid: 2 t

Stien starter noe bratt oppover lia, men du belønnes med en flott gapahuk når det flater ut. Her er det fint med en pust i bakken eller kanskje en liten matbit. Turen går videre fra huken til du kommer til toppen. Her er det fin utsikt mot Hægefjell og fjellene på andre siden av Nisser.

Nome: Lundås

Dette er en lettgått topptur for hele familien. Her får du en flott utsikt mot Lunde og det er satt opp en gapahuk dersom det skulle bli litt regn på turen. Det er postkasse med bok på toppen.

LES MER HER

Notodden: Skulssnippen

Lengde: 5,8 km
Tid: 1 t 30 min

Et lite Kjerag i miniformat! Fin liten kveldstur i skogsterreng på skogsbilvei, gammel driftevei og på sti. Spektakulær avslutning av den lille toppen i vest der den avsluttes med stupbratte fjellsider.

Porsgrunn: Kattøya rundt

Lengde: 1,8 km
Tid: 1 t (for hele runden)

Kattøya ligger i Eidangerfjorden rett utenfor Olavsberget badeplass. Her kan du gå en fin rundtur rundt øya, og det er gode fiske- og bademuligheter både på Olavsberget og på Kattøya. Denne turen blir brukt hele året til turgåing og er en av årets Titoppere i Grenland.

Seljord: Bringsåsnuten

Lengde: 7,2 km
Tid: 1 t

Kort og enkel sentrumsnær topp. Fint for både barn og eldre. Turen tar ca. 30 minutter én vei og er 3,6 km lang.

Siljan: Ramsås

Lengde: 1,8
Tid: 1 t

Denne lille toppen er litt av en perle! Med sin korte vei opp (0,9 km) er turen perfekt som ettermiddagstur. I utgangspunktet passer turen for barn, Men grunnet at det på toppen er et stup mot vest har vi derfor ikke mulighet til å anbefale denne turen for barnefamilier, men den stilige utsikten på toppen anbefales for alle som selv kan ta hensyn til stupet. Turen opp er ellers litt bratt, men lett å gå.

Skien: Ramsberget

Lengde: 4,4
Tid: 2 t

Turen til Ramsbeget er kort, men noe bratt siste kneiken, men er en fin tur å gå for både voksen, barn, seniorer.

Tinn: Månastien - Kjærlighetsstien

Lengde: 6,6
Tid: 1 t, 30 min

Dette er en familievennlig og lett rundtur. Turveien langs Måna og gjennom sentrumsgatene passer for eldre og for deg som er på tur med barnevogn. Kjærlighetsstien er litt mer kupert og inneholder trapper. Turen går i lett terreng, bratt opp til Klebersteinsbruddet, ellers lett.

Tokke: Bufjordstigen

Lengde: 6,6
Tid: 3 t

Dette er en lett tur med kultur, historie og fiske. Turen startar ved Lastein Bryggje i Dalen. Her var utskipingsplass for den kjende brynesteinen frå Eidsborg, Noregs eldste eksportartikkel. Her legg båtene på Telemarkskanalen til. Historia om livet på Telemarkskanalen kan du sjå på Dalen Bryggjeustilling og på Lastein bryggjekafé kan du nyte eit godt måltid før eller etter turen.

Vinje: Dansarsteinen

Lengde: 2,4
Tid: 2 t

Denne turen passer perfekt for familier med små barn, eller dersom du bare har en times tid til rådighet og ønsker en kort tur i området rundt Kvambekk i Rauland. Før i tida var steinen nseplatting og såkalt «sommarpub» for hjuringane og budeiene på setrene i nærområdet: «Ljåen og riva gjekk nok litt ekstra når laurdagskvelden nærma seg. Det var om å gjera å bli tidleg ferdig så ein kunne koma på dansen. Bekken gjorde vel teneste som både vaskeplass og spegel då. Dei finaste kleda kom på, og med skoa i handa hasta dei fram mot danseplassen. Ville her koma mange i kveld? Kanskje kom det nokon ein ikkje hadde sett før? Kanskje kunne ein få seg kjærast?» (Rauland Historielag Årsskrift 1992).

Bli DNT-medlem