Tilbake til Aktuelt

Vellykka Turbotråkk for 57 barnehager

TurboTråkk ble arrangert tirsdag 17. september i hele 57 barnehager på Sunnmøre. På TurboTråkk arrangerer barnehagene til rette for en artig turdag for førskolebarna i barnehagene.

Publisert: 18. september 2024
Turreferat
Foto:

TurboTråkk er et aktivitetsopplegg som legger til rette for at barnehagebarn skal få en unik turdag. Gjennom opplegget får barna blant annet mulighet til å oppleve natursti, turbodans, og eventyrstund utendørs. De har selvfølgelig med seg turbamsen Turbo, som er maskot for DNT.

Det er Den Norske Turistforening (DNT) som står bak konseptet. På Sunnmøre gjennomførte hele 57 barnehager turdagen 17.september, noe som er rekord her i området. Det er faktisk den regionen med flest påmeldte barnehager i hele Norge.

Det er barnehagene selv som gjennomfører dagen i eget nærmiljø og selvvalgt turområde. TurboTråkk er ment for de eldste barna i barnehagen/ førskolebarna.

– Med TurboTråkk vil vi gi barnehagebarn på Sunnmøre en ekstra morsom utedag. Naturen er en kjempefin lekeplass, og vi vil at flere barn skal komme seg ut og oppdage alt det spennende som skjuler seg i nærskogen deres, sier Lasse Hoel, ansvarlig aktivitet i DNT Sunnmøre.

Ut på tur i barnehagen
Barnehagen er en fantastisk arena for utforskning av naturen. og vi er så glade for at så mange barnehager ble med på Turbotråkk. Vi håper at TurboTråkk inspirerer lederne i barnehagene til å legge ut på flere turer oftere. Det er verken vanskelig eller dyrt, og legger grunnlaget for at flere skal få et godt forhold til naturen tidlig. Vi håper at barnehagene ihvertfall har en turbodag i måneden.

Les mer om Turbotråkk her: www.dnt.no/turbotrakk

God tur!

Her er noen bilder fra Turbodagen:

Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.
Bli frivillig i DNT Sunnmøre
Bli DNT-medlem