Tilbake til Aktuelt

DNT Sør starter opp Unge Naturtalenter høsten 2024

Unge Naturtalenter er et utviklingsprogram i friluftsliv for ungdom mellom 15 og 17 år. Til sammen vil tolv ungdommer få muligheten til å delta på kurs og aktiviteter gjennom hele skoleåret, helt gratis.

Publisert: 23. mai 2024
En jente i hengekøye
Foto: Marius Dalseg Sætre

Unge Naturtalenter gir ungdom mellom 15 og 17 år en unik mulighet til å lære, utforske og erfare gjennom varierte friluftsaktiviteter som strekker seg over alle fire årstider.  Dette er for deg som har lyst til å lære mer om friluftsliv, utvikle deg som leder, og bli en del av et hyggelig fellesskap.

– DNT Sør er stolte over å kunne tilby Unge Naturtalenter-programmet for første gang. Tolv håpefulle ungdommmer vil få muligheten til å lære om friluftsliv og natur. Erfaringene og de nye vennskapene kan de bruke til inspirere flere til å delta i friluftslivet etter endt program, sier leder for frivillighet i DNT Sør, Hanne C. Jensen.

Krav til søker

• Være 15 – 17 år og bosatt på Sørlandet
  • Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig. Vi ser etter motivasjon fremfor erfaring
  • Må delta på minst 80 % av samlingene
  • Ha et ønske om å engasjere seg i DNT Ung

Søknad og oppstart

Programmet har oppstart høsten 2024 og varer til sommeren 2025. Søknadsfrist er 13. august.

Søk her (lenke til søknadskjema)

Utbytte

• En rekke flotte naturopplevelser og et hav av friluftsferdigheter
  • Et solid innblikk i allsidig friluftsliv
  • Selvstendighet og trygghet i norsk natur
  • Personlig vekst og lederegenskaper
  • En hel haug med kurssertifiseringer fra DNT og andre organisasjoner
  • Nye venner for livet

Målet med Unge Naturtalenter er at du skal bli aktiv og engasjert i DNT og bidra til at flere ungdommer kommer seg ut i friluftsaktivitet.

Hanne C. Jensen
hanne.jensen@dnt.no

Ofte stilte spørsmål

Hva lærer jeg?

Programmet underviser og veileder Unge Naturtalenter innen:

• Basisferdigheter som orientering i naturen, bål og bekledning
  • Skred og ferdsel i vinterfjellet
  • Hvordan være en god turleder
  • Klatring
  • Kano og kajakk
  • Frivillighet
  • Førstehjelp
  • Artskunnskap
  • Matlaging ute
  • Turutstyr

Hvor mye tid tar det?

Ved deltakelse i Unge Naturtalenter får du være med på en rekke samlinger fra august 2024 til juni 2025. Samlingene har ulike temaer og legges til helger og ettermiddag/kveldstid i ukedagene. Flere av samlingene vil være i Kristiansandsområdet.

Du må gjennom året sette av åtte helger, til sammen seks kvelder, og fem dager i begynnelsen av sommerferien 2025. Ett av høydepunktene er landssamlingen på Breivoll i juni 2025.

Transport og logistikk

Kursene på ettermiddag/kveld holdes i Kristiansand. Det er en fordel å bo slik at det er enkelt med kollektivtransport, men det er selvsagt mulig å også bli kjørt dersom du har mulighet til det.

Hvem kan søke?

Vi tar opp deltakere fra hele Agder. Du trenger ikke være medlem i DNT for å søke.

Unge Naturtalenter retter seg mot ungdommer mellom 15 og 17 år.

Hvordan er oppstarten?

Helgen 16. – 18. august gjennomfører vi oppstartshelg. Denne helgen går vi gjennom DNTs ferskingkurs, og alle søkere er invitert til å bli med her. Denne helgen kommer vi til å gi mer informasjon om programmet, alt fra hvilke datoer vi skal på tur til hva utstyr vi anbefaler å bruke. Hold av helgen med en gang du søker.

I DNT sitt ferskingkurs lærer man om basisferdigheter i friluftsliv, som bål, orientering, bekledning, pakking, allemannsretten etc. Her blir det også inngående informasjon om Unge Naturtalenter, innhold og forventninger.

Etter denne helgen vil de mest aktuelle kandidatene få tilbud om plass i Unge Naturtalenter. Uttaket baserer seg på søknaden og en-til-en samtaler som vi gjennomfører i løpet av oppstartshelgen.

De som kommer igjennom nåløyet og blir plukket ut til Unge Naturtalenter, er da klare for turer, kurs, samlinger og all den moroa som programmet har å by på!

Hvorfor er det kun tolv plasser i programmet?

Unge Naturtalenter er et velkjent friluftsliv-program. Erfaringer fra andre landsdeler som har gjennomført programmet, er at tolv ungdommmer er et fint antall for å oppnå en sammensveiset gjeng.

Vi kan garantere at ungdommen vil få solid opplæring av erfarne turledere og danne mange nye vennskap.

Hva koster det?

De som kommer igjennom nåløyet og får plass i programmet, får alle samlingene og kunnskapen gratis.

Vårt ønske er å bidra til unge og trygge utøvere av friluftslivet, og som helst også bidrar tilbake til fellesskapet med å øke DNT Ung sitt ungdomstilbud.