Tilbake til Aktuelt

Unge naturtalenter i DNT Sør-Helgeland

Her skal den neste Lars Monsen, Cecilies Skog eller Jens Kvernmo skapes!

Publisert: 19. juni 2024
Foto:

Høsten 2024 kommer DNT Sør-Helgeland med et nytt tilbud for ungdom mellom 15 og 19 år, Unge Naturtalenter.

10 ungdommer fra Sør-Helgeland får muligheten til å delta i et program som går igjennom skoleåret 2024/25 hvor de lærer om ulike typer friluftsliv og turlederrollen. Det blir 8-10 samlinger fordelt på ettermiddag og helg gjennom året, så dette kombineres fint med skolegang.

Prosjektet vektlegger personlig vekst og inspirerer til friluftsaktivitet. Deltakerne går fra scratch til å bli utdannede turledere i DNTs turlederstige, med erfaring fra et bredt spekter av ulikt friluftsliv og opplevelser de vil huske resten av livet. Unge naturtalenter har oppstart høsten 2024 og er gratis for deg blir deltaker! Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig, vi ser etter motivasjon fremfor erfaring.

Hva sitter du igjen med etter Unge Naturtalenter?

• En rekke flotte naturopplevelser og et hav av friluftsferdigheter
  • Et solid innblikk i allsidig friluftsliv
  • Nye venner for livet
  • Personlig vekst og lederegenskaper
  • Mange ulike sertifiseringer og kurs innenfor DNT og andre organisasjoner
  • Du er selvstendig og trygg i norsk natur
  • På slutten av året blir du invitert til en nasjonal samling med andre unge naturtalenter fra hele landet
  • Ved deltakelse i Unge Naturtalenter får du være med på en rekke samlinger fra september 2024 til august 2025. Samlingene har ulike temaer og legges til helger og ettermiddag/kveldstid i ukedagene.
  • Mulighet for sommerjobb på friluftsskoler og barn/familiecamp

Programmet inneholder alt fra "ferskingkurs" hvor man lærer basisferdigheter som orientering, bål og bekledning, til mer spesialiserte kurs som "grunnkurs havkajakk" hvor man lærer alt som skal til for å ferdes langs kysten i kajakker over flere dager. Vi skal også lære om ferdsel i vinterfjellet og om det å være turleder i DNT. Deltakerne får både våttkort i kajakkpadling, skredkurs, brattkort, grunnleggende førstehjelpskurs mm.

Målet med Unge Naturtalenter er at du skal åpne øynene for alt friluftslivet har å by på gjennom et morsomt, spennende og lærerikt opplegg!

Å gjennomføre programmet på egenhånd ville kostet mange tusen kroner, men de som får plass på programmet får alt gratis.

Søknadsinformasjon
For å søke opptak til Unge Naturtalenter, må du være bosatt på Sør-Helgeland og være mellom 15 og 19 år gammel. Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig, vi ser etter motivasjon fremfor erfaring! Vi håper på mange forskjellige søknader, og ønsker å sette sammen en gruppe med mange ulike egenskaper.

Søknadsfristen er 8. september
Torsdag 12 september gjennomfører vi oppstartskveld. Denne kvelden går vi igjennom programmet, alt fra hvilke datoer vi skal på tur til hva utstyr vi anbefaler å bruke.

Deretter blir det ferskingkurs. I DNT sitt ferskingkurset lærer man om basisferdigheter i friluftsliv, som bål, orientering, bekledning, pakking, allemannsretten etc. Her blir det også inngående informasjon om Unge Naturtalenter, innhold og forventninger.

De som blir plukket ut til unge naturtalenter, er da klare for turer, kurs, samlinger og all den moroa som programmet har å by på! De som dessverre ikke får plass på programmet, får tilbud om å være med på gratis grunnleggende turlederkurs senere. Da får man god kjennskap til DNT ung gruppene, og man blir da godt rustet til evt å søke unge naturtalenter til neste år. Vi har plass til alle :)

Spørsmål? Ta kontakt med Solveig Lomsdal på mail, sor.helgeland@dnt.no eller tlf. 915 22945

Tentativt årshjul for 2024/25

Dersom noen ikke har mulighet for å delta på alt er det helt i orden. Kankje er det noen som har noen kurs eller ikke har mulighet.

• 08. september : Søknadsfrist
  • 12. september: Infokveld
  • Septemer: Ambassadørkurs med pizza (Kveld)
  • Oktober: Ferskingkurs/turlederkurs
  • Oktober: Overnattingstur og kanopadling
  • November/desember: Brattkortkurs
  • Juleavsluttning
  • Januar: Ski: Intro fjellski/slalom/telemark Hemavan/Kittelfjell
  • Februar/mars: Skredhelg / Vinterekspedisjonshelg
  • feb-april: Jegerprøvekurs
  • Mars: Grunnleggende førstehjelpskurs
  • April: Vårskitur Børgefjell
  • Mai: Unge Naturtalenter samling nasjonalt?
  • Mai/juni: Kajakk kurs og våttkort, 16 timers grunnleggende kajakk kurs
  • Sommer: Sommerturlederkurs
  • Sommer: Sommerjobb på friluftsskole/camp

Bli med på unge naturtalenter du også!