Tilbake til Nyheter

Splitter ny DNT badstue i Jotunheimen - med historie i veggene

Nå har DNT-hytta Torfinnsbu fått en fantastisk badstue. Både utsikten og historien er helt unik! Badstua er bygget med ombruksbruksmaterialer fra blant annet regjeringskvartalet.

Publisert: 24. juni 2024
Ny badstue ved Torfinnsbu i Jotunheimen juni 2024
Foto: Jon-Leo Kjellstadli Svendsen

Det er en stor glede å fortelle at den nye badstua ved Bygdins bredd har åpnet og er klar for turfolket! Dette er den aller første selvbetjente badstua til DNT Oslo og Omegn. Og vi er skikkelig stolte!

Badstua har plass til 8 personer, eget skifterom, vedskjul og sittekrok. I tillegg ligger den rett ved vannet så det er kort vei til et avkjølende bad.

Badstua er låst med kodelås. Koden til låsen får du ved å betale for plass via hyttebestilling.dnt.no.

Det ligger mye planlegging og arbeid bak det ferdige resultatet. Fra en gryende idé, til tegninger, innsamling av materialer, 3D-modeller og bygging.  Arbeidet har foregått på Skar i Maridalen i Oslo og oppe på den fantastiske tomten i Jotunheimen.

Konstruksjonsvirke til vegger og tak er hentet fra Statsbygg sitt prosjekt i regjeringskvartalet. Også vinduer og gulvbelegg er ombruksmaterialer fra ulike prosjekter.

Badstua er bygget med ombruksmaterialer og en formidabel dugnasinnsats. Over 1500 dugnadstimer ble lagt ned før den nye badstua kunne erklæres som åpnet!
Jon-Leo Kjellstadli Svendsen
Bygningsansvarlig for selvbetjeningshytter i fjellet

Bilder av ny badstue på Torfinnsbu, Jotunheimen.

Bakgrunn

Selv om idéen er vesentlig eldre startet planleggingen av badstuen våren 2023. Det er mange slitne bygg på Torfinnsbu som er planlagt erstattet og tanken har vært at noe av materialene fra disse byggene kunne benyttes til å bygge badstuen.

Etter hvert så viste det seg at dette ble upraktisk med tanke på timing av tidspunkt for bygging og riving, men idéen om mest mulig ombruk var allerede sådd og letingen etter ombruksmaterialer startet.

Ombruk av materialer

Takket være dugnadsgjengen i trelauget kunne vi samle opp materialer på Skar i Maridalen og prefabrikkere bygningskomponenter gjennom høst og vinter. Etter hvert var en rekke materialer og bygningskomponenter samlet og klare for bruk:

• Via Ombygg på Økern: Et smalt og høyt vindu til bruk i omkledningsrommet og konstruksjonsvirke til vegger og tak. Sistnevnte er hentet fra Statsbyggs prosjekt på regjeringskvartalet.

• Fra finn.no: Dør til badstuerommet og et stort 3-lags vindu med sikkerhetsglass til bruk i badstuerommet.

• Fra sosiale medier: Gulvbelegg fra noen som så Statsbyggs SOME-inlegg på Linkedin

• Fra kjentfolk: Materialer som kan benyttes til taktro og undergulv

• Fra Gamle prosjekter: Impregnerte takbord

Forberedelser

Ettersom det mye tid og god tilgang på ivrige frivillige var det mulig å prefabrikere en hel del på Skar for å gjøre byggingen enklere.

Det ble laget en detaljert 3D-modell av bygget slik at alle bærende komponenter kunne prekuttes. Det ble laget 2"6" taksperrer ved å lime sammen 2"4" plank fra regjeringskvartalet og så splitte disse igjen.

I tillegg ble det skåret tømmermannspanel til ytterkledning fra tømmerstokker som fantes på Skar. For å ytterligere effektivisere arbeidene på plassen ble alle underliggere malt før alt etter hvert ble pakket klart for transport.

Bygging på plassen

28. - 31. august 2023 ble fundamentet til badstuen satt opp av et dugnadslag. Arbeidet bestod i rydding av kvist, stabling av stein til en tørrmur samt lage bunnramme i impregnert trevirke.

Selve badstuen ble satt opp i perioden 10. - 23. juni 2024 ved hjelp av det samme dugnadslaget som var med på forberedelsene, pluss noen forsterkninger.

Målet var å ha badstua klar før sommersesongen i fjellet 2024.

Dugnadslaget satte av to uker av sin tid til å være i Jotunheimen og bygge.

Åpen for turfolket fra 24. juni 2024

Den nye badstua er åpen for alle og er DNT Oslo og Omegns aller første selvbetjeningsbadstue. Det har vært mye læring underveis, både for administrasjonen og for frivilligmiljøet. I tillegg er det spennende å gi et tilskudd til entusiastene i badstuebygda Vang som er kjent for sin store badstueinteresse.

Selvbetjent badstue

Badstua har plass til omtrent 8 personer om gangen og er åpen for alle som ønsker. Vis hensyn og slipp til andre. Betaling gjøres per person ved forhåndsbestilling i DNT hyttebestilling, eller på plassen via DNT hyttebetalingsappen.

Det henger oppslag ved badstua om hvordan du betaler og reglene som gjelder. Husk at badstua er selvbetjent, så det er viktig å rydde og vaske etter bruk.

Gå til DNT Hyttebestilling og velg hytta Torfinnsbu. Der vil du finne Badstua som et valg på bestillingen. Du velger dato og antall personer, på samme måte som når du bestiller og betaler for senger på hyttene.

🤩God fornøyelse!

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka