Tilbake til Aktuelt

Unge Naturtalenter

Fra høsten 2024 starter DNT Hadeland sin storsatsning for ungdom - Unge Naturtalenter!

Publisert: 23. april 2024
Foto: Foto: Marius Dalseg Sætre

Takket være støtte fra Sparebankstiftelsen Jevnaker, Lunner, Nittedal, Sparebankstiftelsen Gran og DNT sentralt kan dette prosjektet starte også her på Hadeland. Tilsammen har vi fått 260 000 kr for det første prosjektåret. Vi takker så mye for dette!

Unge Naturtalenter er et prosjekt som flere andre DNT-foreninger har startet eller skal starte nå i høst. Det innebærer at ca 15 ungdommer i alderen 15-19 år får grundig opplæringsprogram i friluftsliv, frivillighet og turledelse. Målet for prosjektet er å få flere unge med i friluftslivet gjennom å gi dem kunnskap og kompetanse og styrke deres lederegenskaper og selvfølelse. Ungdommene blir utdannet turledere og selv arrangere turer for barn, ungdom og voksne. Vi ønsker på sikt at ungdommene også får ansvaret for Turboklubbene på Hadeland.

Dette blir en gavepakke til ungdommer som er interessert i friluftsliv, og har lyst til å lære mer - samtidig som de får med seg spennende opplevelser og nye venner.

Prosjektet skal gå over tre år og hvert år skal det være ca 10-12 helge/kveldssamlinger. Eksempler på aktiviteter ungdommene skal få er grunnkurs kano, grunnleggende turlederkurs, matlaging på bål, urban nærtur med teatersport, frivilligsamling, vintertur, klatrekurs med brattkort, grunnkurs havkajakk. Til slutt skal ungdommene gjennomføre sommerturleder-kurs, noe som vil gjøre dem istand til å lede krevende turer.

For å følge opp gruppen med ungdommer skal DNT Hadeland ansette en prosjektleder i 40% stilling. Prosjektlederen blir Lars Erik Lyngstad som allerede er ansatt i DNT Hadeland. Dette er vi veldig glad for og vi gleder oss til å komme igang med prosjektet.

Dersom du vil vite mer om dette prosjektet kan du ta kontakt med Lars Erik på telefon 92215268 eller lars.erik.lyngstad@dnt.no