Tilbake til DNT Gjøvik og omegn
Fottur

BARNAS TURLAG og TURBOKLUBBENE

Her kan du lese om våre aktiviteter for barn og barnefamilier.

BARNAS TURLAG

KVELDSMATSAMLING: En stemningsfull høstkveld med Barnas Turlag. Foto: Åslaug Grotli

Barnas turlag er vårt tilbud til barnefamilier og barn mellom 0 og 12 år, en kjempefin mulighet for å være ute – sammen! Turledere legger opp til turer og aktiviteter både i nærmiljøet, og av og til lengre turer til fjells eller ved kysten. Småturer, kveldsmattreff, lekesamlinger i skogen, hytteturer, rumpetrollsafari, kanopadling, hengekøyetur - mulighetene er mange. Her spiller det ingen rolle hvor du bor, bare bli med! Foreldre er altså med på å forme tilbudet for denne barneaktiviteten. Kunne du tenke deg å bli aktivitets-/turleder i Barnas turlag? Ta kontakt på gjovik@dnt.no.

Visste du at barn som er en del av et familiemedlemskap automatisk er medlem av Barnas Turlag? For et enkelt barn å bli medlem i Barnas Turlag koster det bare 145,- i året (2024).

Se glimt fra våre turer med Barnas Turlag

Vi gleder oss stort over voksende turaktivitet blant foreldre og barn.

Les videre

TURBOKLUBBENE - lokale friluftsklubber for barn

DNT-maskoten Turbo elsker å møte barn i Turboklubben. Foto: Per Hovland

Turboklubbene er en del av Barnas turlag, men dette er lokale fritidsklubber med regelmessige klubbaktiviteter i nærmiljøet til deltagerne. Hvert sted kan altså ha ha sin lokale Turboklubb. Fokuset er utelek i naturen og enkelt friluftsliv. Navnet kommer av DNT-maskoten Turbo, som elsker å møte opp når barna er samlet.

DNT Gjøvik og omegn har per juli 2024 to Turboklubber, en i Snertingdal og en på Raufoss. (Der det er initiativ fra foreldre, er vi interessert i å starte flere slike friluftsklubber for barn - ta kontakt!.)

Dørstokkmila blir ikke så lang når man er med på en slik klubb
Mor til deltager Turboklubb Raufoss

Målet er å gi mersmak på utendørslek og friluftsaktiviteter, ved å være ute i naturen sammen, oppleve, undre, utforske og lære . I tillegg er det viktig å gi god plass til den frie utendørsleken! Turboklubber møtes hver eller annenhver uke og er for barn fra 4-12 år (aldersspenn bestemmes lokalt) og foreldre.

Turboklubb Raufoss startet opp i august 2023, med 20 barn fra 4 til 10 år. Alle palssene var fulltegnet fra første stund. Siden oppstarten de spikket, fisket, utforsket skogen, tent utallige bål, vært på insektsjakt, hyttetur, lekt i snøen, og mye mer. Og ikke minst, fått mange nye venner.

Turboklubb Snertingdal så dagens lys en ettermiddag i februar 2024. 20 barn møttes til akelek og grilling ved nærmiljøanlegget, og siden har de fortsatt å boltre seg ute i naturen med morsomme samlinger.

Vil du ha Turboklubb der du bor? Ta kontakt! DNT Gjøvik og Omegn stiller med utstyr og veiledning!  Helene Sjursnes Løken - prosjektleder Turboklubb -helene.sjursnes.loken@dnt.no - telefon: 464 13 550

Vår aller første turboklubb

Godstemning i skogen da Turboklubb Raufoss så dagens lys. Og gjett hvem som kom på besøk...

Les videre