Tilbake til Aktuelt

Søk om å bli med på Unge Naturtalenter nå! Frist 3. september

Bli med på "Unge Naturtalenter" og få et herlig friluftsår sammen med andre ungdommer. Aldeles gratis!

Publisert: 22. april 2024
Skrevet av: Per Hovland
Nyhet
Fra høsten til vår legger vi opp til minst 8 friluftssamlinger med forskjellig tema. Foto: Marius Dalseg Sætre

Kajakkpadling, vinterovernatting ute, klatring, kart og kompass, mat på bål, stjerneklar himmel, et liv i friluft - sammen med andre gode ungdommer...

Frister det, så les videre....

Til høsten er vi klare for en ny runde med Unge naturtalenter (UN). For deltakerne venter åtte herlige samlinger stappet med friluftsliv og fellesskap, og mye læring de vil ha glede av resten av livet. Deltakerne blir i løpet av året godkjente som turledere i DNT, og får våttkort (grunnkurs) i kano og kajakk, brattkort i klatring, skredkurs og mye mer.

Søknadsskjema nedenfor! Frist 3. september

Vinterovernatting på Totenåsen med Unge naturtalenter, februar 2024. FOTO: Maria Bratteli Jonsson

Målet med Unge Naturtalenter er at du skal åpne øynene for alt friluftslivet og DNT har å by på gjennom et morsomt, spennende og lærerikt opplegg! Etter et år med Unge naturtalenter kommer du ut med erfaring fra mange sider av det norske friluftslivet, og på kjøpet får du opplevelser du vil huske resten av livet.

Plass til 15 ungdommer

Fra høsten har vi plass til 15 ungdommer mellom 15-19 år. Eneste krav er at du må være bosatt i Gjøvik, Toten eller Land. Opplegges tilpasses deltakerne. Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig. Vi ser etter motivasjon fremfor erfaring, men det er en fordel at du kan svømme og har litt erfaring med å gå på ski. Vi vil veldig gjerne ha deltagere som har lyst til å fortsette med tur og friluftsliv i DNT etter Unge naturtalenter, ved å skape et miljø for ungdom.

Alle aktiviteter med Unge naturtalenter er gratis. Vi forventer at de som får plass, gjennomfører hele året.

Mange av overnattingene skjer ved våre DNT-hytter. Vi stiller med mye utstyr, det meste kan ellers lånes ved BUA e.l. Det du trenger selv er fungerende turklær og -sko (trenger ikke være av nyeste sort!).

Vennskap og kunnskap

Hva sitter du igjen med etter Unge Naturtalenter?

• En rekke flotte naturopplevelser og et hav av friluftsferdigheter.
  • Et solid innblikk i allsidig friluftsliv.
  • Nye venner.
  • Personlig vekst og lederegenskaper.
  • Ulike sertifiseringer og kurs innenfor DNT og andre organisasjoner.
  • Du blir selvstendig og trygg i norsk natur (en gave for livet).
  • På slutten av året blir du invitert til en nasjonal samling med andre unge naturtalenter fra hele landet.

Som leder for Unge Naturtalenter er vi heldige å ha med oss Maria Bratteli Jonsson. En blid og kunnskapsrik instruktør som har ledet flere UN-kull både for DNT Kongsberg og DNT Gjøvik og omegn. Maria har et stort hjerte for natur, friluftsliv og ungdom!

Du vil i etterkant få muligheten til å ta videre turlederkurs i DNT-regi. Nederst ser du de planlagte datoer og aktiviteter.

Spørsmål? Kontakt maria.bratteli.jonsson@dnt.no

Vil du være med oss på et fantastisk friluftsår? Søk nå! Frist 1. septemer 2024.

Da er det bare å søke her!!

KAJAKK: Som deltaker på Unge Naturtalenter får du grunnkurs havkajakk sammen med ungdom fra hele landet!

Foreløpig tidsplan for Unge naturtalenter 2024-2025

13. - 15. september

Kickoffhelg og Grunnkurs Kano

Skumsjøen, DNT Osbakken

18.-20. oktober Ferskingkurs i friluftsliv  Totenåsen, Gamle Torsætra
9.-10. november Grunnleggende turlederkurs Tur til Mælumssetra
30. januar -1. februar  Vintertur med overnatting i telt Totenåsen
26. -28. februar (vinterferie) Vintertur - høyfjell

Synnfjell
ons-fre 9.-11. april Klatrekurs inne - brattkort Fjellhallen, Gjøvik
 9.-11. mai Klatrekurs ute Etnedal
6.-9. juni Grunnkurs havkajakk Breivoll gård, Oslo

KLAR FOR NY GJENG: Prosjektleder Maria Bratteli Jonsson vil bli kjent med nye naturtalenter fra høsten.