Tilbake til Aktuelt

Vinterturer 2024: Med kjentmann på vårt eget fjell

Februar sto i fjellets tegn. Godbitene finnes rett i nærheten.

Publisert: 04. mars 2024
Skrevet av: Per Hovland
Turreferat
SMEKRE SYNNFJELL: Vi arrangerte toppturhelg med kjentmann i Synnfjell. Foto: Ingemari Jürgensen

Vi er inne i den fineste delen av vinteren, og fjellet lokker med sine hvite vidder. I februar hadde vi mye fjellsportaktivitet med turer til Bessheim og Synnfjell, i tillegg til skredkurs for DNT Ung/studenter.

Synnfjell er vårt eget fjellområde. Når vi jobber for å løfte fjellsportaktiviteten i lokalforeningen, hva er mer naturlig enn å legge helgeturen til fjellplatået i Nordre Land? Trond Gaarder var ansvarlig vinterturleder. Morten Normann var kjentmann, og Knut Einar Jokobsen medturleder. Sistnevnte forteller:

– Fredag 23. februar reiste fjellsportsgruppa i DNT Gjøvik og omegn på tur til Synnfjell. Vi hadde med oss totalt 12 deltakere og losjerte oss inn på hytta til Røde Kors ved Spåtind hotell. Inne på hytta hadde vi gode samtaler om ferdsel i vinterfjellet og om fjellsportsmiljøet i regionen.

MOT TOPPEN: Deltakerne hadde ulik erfaring med ski i vinterfjellet. På DNT-tur er det mye å lære. Foto: Trond Gaarder

Lørdag og søndag gikk vi to ulike toppturer i fjellet. Mange av oss testet randoneeski for første gang med godt resultat. Lørdagen var noe hustrig, mens på søndag viste fjellet seg fra sin beste side. Vi fikk testet oss i bratt motbakke og en del bratte utforkjøringer, også i forholdsvis tett skog. Alle var enige om at dette var både gøy og utfordrende. Naturlig nok ble det noen knall og fall, men det må man regne med på en slik tur.

MYKE FALL: Nedkjøring gjennom bjørkeskogen er en opplevelse. Foto: Trond Gaarder

Alle var enige om et dette ble en vellykket helg og at dette er en type aktivitet foreningen bør satse på. Samarbeid mellom de ulike lokalforeningene ble trukket fram som viktig i denne sammenhengen. Takk for en flott helg i vakre Synnfjell!

Sesongåpningen av Bessheim fjellstue betyr tradisjonen tro at fjellinteresserte fra flere DNT-foreninger samler seg. Fra DNT Gjøvik og omegn deltok fem som fikk seg noen bratte opplevelser, i tillegg til godt interessefelleskap. Trond Gaarder forteller:

– Det ble gjennomført tur til Besshø, tur over Besseggen, og flere randonee-/telemarkturer. Noe veldig pent vær, noe veldig kaldt, noe veldig god akesnø, noe veldig krevende snø/is. Veldig god stemning, bra sosialt, veldig god mat.

OVER EGGEN: Fjellsportsamlingen bør på ulike turer. Den bratteste gikk over Besseggen. Foto: Lise Lundby

Skredkurs for DNT Ung med studenter fra NTNU sto også på programmet i februar. Tre dager i fjellet i Vang i Valdres med sol, masse snø og godt humør. I løpet av kurset fikk studentene lære om snøkjennskap, terrengvurderinger og kameratredning. Nå er de litt tryggere i fjellheimen og klar for den kommende topptursesongen. Kurset er støttet av Erling Bjørstads stiftelse. Kursleder var Maria Bratteli Jonsson.

SKREDKURS: 12 studenter fra NTNU i Gjøvik lærte om sikker ferdsel i vinterfjellet. Foto: Birgitte Winterseth

Langtur fra Værskei, er et samarbeid med Skiforeningen Gjøvik og omegn. Her kan man gå fra fjellet og «hjem» til Biri, Snertingdal eller Gjøvik. Deltakerne går på eget ansvar og kan velge distanser fra 2 til 7,5 mil.

Både vær og føre var strålende denne midtre lørdagen i februar. Vel 60 deltakere steg av bussen på Værskei og satte kursen mot sola, med vinden i ryggen. De slake, store myrområdene gjør det mulig å gå i sammenhengende løyper så langt.

HEMATT: Turen startet på Værskei, og folk valgte sin distanse hjemover mot Gjøvik. Foto: Per Hovland

Men ikke alt handlet om fjell i februar!

Våre Unge naturtalenter (15-19 år) er over halvveis i et helt år med friluftslivsopplevelser. Vinterovernatting på Totenåsen sto på programmet, og de satte kurset mot Totenåsen for å trene på blant annet å slå opp teltleir, lage mat og orientere. En av nettene ble stjerneklar og vindstille og vil nok huskes lenge. Gjenge har også tatt brattkort i klatring, og snart venter skredkurs i Synnfjell.

TELTLEIR PÅ TOTENÅSEN:  Tiden var kommet til vinterovernatting for våre unge naturtalenter. Leieren ble etablert på ei myr på Totenåsen. Foto: Maria Bratteli Jonsson

Bålet har en magisk virkning på sinnet. Nettopp derfor legger vi til rette for båltur,  med enkleste terskel for deltakelse. En kort stille vandring, før vi tilbereder og koser oss ved bålet. I februar hadde vi to bålturer med kort stille vandring, med tre og ni deltakere. Bålturene skjer i Raufosskogen.

DET ENKLESTE FRILUFTSLIVET: Nå bålet knitrer trives alle. Vi legger til rette for enkle turer med bålkosen i sentrum.

Skitur i åpent kulturlandskap, var tittelen på en nærtur på ski som ble utsatt en uke på grunn av kulda. Oppmøte var Reinsvoll idrettshall. 4 ble med på den 18 kilometer lange formiddagsturen mot Aas kirke og Ihle-området.

– Fin tur i bra løyper, dessverre var det en del tåke, så vi fikk ikke sett den fine utsikten som det er i mye av løypa. Hadde matpause ved gapahuken ovenfor Aas kirke, beretter turleder Ingemari Jürgensen.

Ski for alle et stort arrangement på Øverby på Gjøvik, der skiglede og vinteraktiviteter står i fokus. Her deltok vi med stand, saft og turbingo. Vi rapporterer om munter stemning og en drøss med morsomme aktiviteter.

Dame i anorakk som gir klem til deltaker på turbingo VINTERGLEDE: Gjennom hele året arrangeres Friluftsliv tilrettelagt for utviklingshemmede. I februar var et «ski for alle»på Øverby. Foto: Per Hovland

Måneskinnstur hører med når vinteren er på sitt fineste. Vår styreleder Lise Lundby var turleder for dette i februar, og turen gikk på ski på Vardalsåsen, med start fra Rørmyra, om Mæhlumsætra og de åpne Fjortentjernsmyrene. Denne gang var det litt skyet, men deltakerne fikk en flott skiopplevelse lell.

Dette er eksempler på fine turer i februar. Vi gleder oss til lysere dager og fortsettelsen av turåret.