Tilbake til Aktuelt

Høstturer 2023: – Tilbake på Spåtind etter 75 år!

Store og små har tatt beina fatt i høstværet.

Publisert: 26. oktober 2023
Turreferat
Denne gjengen koste seg med tur i vårt egne fjellområde, Synnfjell. Foto: Birgit Lund Foto:

Barmarkssesongen går mot slutten. Her følger noen glimt fra fine turer som våre turledere har ledet i høst.

Åse Bratli og Birgit Lund ledet en tur med 13 deltakere fra Fjellsætra til Spåtindtoppen midt i september. De forteller:

– Dette ble en tur med mye oppoverbakke, 600 høydemeter på 6 km, og alle kom seg opp! Yr hadde lurt oss litt når det gjaldt værmelding, formiddagen ble overskyet med sur vind på toppen, mens returen gikk i strålende sol. Høstfargene var fine, stien var fin og det var mange folk ute på tur. Fikk koselig gjestebesøk fra Hamar, der ei dame tenkte Spåtind ville være et fint turmål. Det samme mente en av våre faste turgåere. Hun hadde ikke vært på Spåtind på 75 år. Den gangen var hun 11 måneder og satt på skulderen til sin far. Nå fikk hun oppfylt drømmen om å komme tilbake! Flott gjort!, synes turleder Birgit.

Rast på toppen, foto: Birigit Lund

Blefjell

En gjeng på ni vandrere la i slutten av september i vei til Blefjell. Ingenmari Jürgensen og Eli Linnerud var turledere for en tur på et par mil i fjellområdet. Vi lar bildene snakke for seg selv.

Fjell i høstfarger
Fra Blefjell-turen, foto: Lise Lundby

Luftig turmål. Foto: Lise Lundby

Karidalen

De fleste av våre turer går i nærområdet. Karidalen på Østre Toten var målet for en tur ledet av Anne Westby og Åse Bratli 20. september.

– Turen gikk på sti og vei fra ØTS skisenter, Karidalen og opp til Stenberg Museum. Fint vær og rast på låvebrua på Stenberg. Vi var så heldige å bli ekstra guidet av Greta, som er lokalkjent der. Tilbaketuren gikk om Husmannsplassen og på sti i skogen til utgangspunktet.

Start i Karidalen
Turfolk foran bygning
Stopp på Stenberg

Tur med besteforeldre

Tre barn mellom 5 og 8 år sammen med besteforeldre fikk en fin tur til Fogdehytta i nydelig høstvær. De gikk gjennom granskog og lauvskog før de nådde hytta i Gjøvikmarka.

– Der steikte vi pannekaker på grill, fortalte eventyret om pannekaka, og barna spikket seg staver til hjemturen. Vi var få, men det var ingen hindring for å ha en koselig kveldstur. Kan absolutt gjentas, melder turleder Anna Opheim.

Tre barn som spikker med kniv
TUR OG SPIKKING: Tre barn ble med besteforeldre på tur: Foto: Anna Opheim

Formiddagsturer med nye deltakere

Nye ansikter i turfølget gleder oss alltid. Formiddagsturene er åpenbart en god arena for å bli med DNT på tur.

Vindområdet har gode stier. Ni deltagere fant anledning til å bli med på en formiddagstur i begynnelsen av oktober.

– Vi startet på P-plassen på Vind. Passerte "ski-garden", en kunstnerisk utsmykning som fikk fram minner og diskusjon om skiutviklingen. Gikk en enkel tur på kryss og tvers i stinettet mellom Elton og Vind. Nydelig varmt høstvær. To damer gikk DNT-tur for første gang. Det ga mersmak. Lang god "stubberast" på en solrik høyde. Praten gikk lett, beina gikk lett, og alle koste seg på tur i rolig tempo, refererer turlederne Birgit Lund og Vagn Makholm.

Tårgåerede foran en gapahuk i fint høstvær
FINT TUROMRÅDE: Formiddagstur på Vind fristet denne gjengen. Foto: Birigit Lund

Formiddagstur har det også vært til Rødlåven på Vestre Toten. 10 tobente og 2 firbente møttes ved Gamlelåven i Gamlevegen denne fine høstdagen.

- Turen gikk på blåmerket sti over gamle og nye hogstfelt, gjennom skog og kulturlandsskap. Vi gjorde en liten stopp ved Mortensvea og kom forbi bruket Lerudbakken og Lerud før vi kom til den nye gapahuken ved Rødlåven. Akkurat da kom sola fram og varmet godt mens vi holdt rast. Etterpå fulgte vi en ikke-merket sti gjennom skogen og kom ut på Østvollvegen ved Løvstad. Ved Karsrudgårdene gikk vi inn i skogen igjen ned til Gamlevegen og tilbake til bilene. Det var hyggelig å se noen nye deltakere på turen, skriver turleder Ingemari Jürgensen.