Tilbake til Aktuelt

OPPTUR 2024

Den føste onsdagen i mai hvert år arrangeres ”OPPTUR” for 8. klassetrinnet i hele Norge. Dette er dagen da mer enn 30 000 ungdommer over hele landet skal ut på tur!

Publisert: 14. mars 2024
Skrevet av: Torjus Nøstdal
Tre jenter som smiler til kamera og holder opp et OPPTUR startkort
Foto: André Marton Pedersen

På OPPTUR i Bergen er det vanligvis påmeldt rundt 3500 deltakere. Hver klasse bør stille med minst 2 voksne pr. 30 elever. Løypetrasèen går i all hovedsak på grusvei og sti. Deler av løypen er sti i kupert terreng, og hver enkelt skole må vurdere forutsetningen til den enkelte elev/ klasse. Det er spesielt viktig at skolen kjenner til løypen og snakker med elevene om sikkerhet i forkant av turen. Se traséen lengre nede.

Påmelding og klasselister

Alle klasser må ha en kontaktperson som har ansvar for å ha oversikt over sin klasse vedrørende fravær på dagen, og at alle elevene som deltar på dagen kommer i mål.

Pris

Deltakelse på OPPTUR er gratis, men hver skole må selv sørge for transport til og fra start/mål område.

Startkort og premiering

Startkortetetne får alle utdelt i Marken mellom 8:30 og 9:30. Startkortet skal medbringes på turen og klippes på hver topp. Vi vil trekke ut flotte premier på startkortet, derfor er det viktig at alle skriver inn skole, klasse og navnet sitt korrekt på startkortet, og leverer det inn ved målgang. Det er også viktig at skolene oppgir korrekt antall deltakere, slik at vi har nok startkort til alle!

Mat og drikke

Dette er en lang tur (ca 4 – 5 timer) derfor må alle elever og lærere sørge for å ha med seg mat og drikke til turen.

Bekledning

Været kan fortsatt være ustabilt i mai, og det er derfor viktig å kle seg deretter. Vind – og vanntett jakke og bukse skal være med i sekken, sammen med lue, votter og et tørt klesskifte (inkl. et ekstra par tørre sokker). Følg med på værmeldingen kvelden før turen. Enkelte partier av løypa er ujevn og det kan være glatt og sleipt. Ta på gode sko med solid såle beregnet til turbruk, gjerne fjellsko med god støtte rundt ankelen.

Start og mål

3-fjellsturen starter ved Bergen og Hordaland Turlag sine lokaler i Tverrgaten 4-6, mellom kl. 08.30 – 9:30 den 8. mai. Det er ingen tidtaking, og vi oppfordrer alle til å bruke hele dagen. Toppen av Rundemanen og Brushytten er to steder langs ruten som egner seg godt for lunsj. Alle må for øvrig være tilbake i Tverrgaten for målregistrering før kl. 16.00.

Løypetrasè

Tverrgaten/ Marken – Skansen – Fjellveien – Skredderdalen – Sandviksfjellet (417 moh.) – Rundemanen (560 moh.) – Rundemansveien – Brushytten – Fløysletten – Tippetue – Fjellveien – Skansen – Tverrgaten/ Marken. Det er klippeposter på Sandviksfjellet, Rundemanen og Fløyen. Løypen er godt merket og må følges! Turen er ca. 10 km lang.

Sikkerhet

Skolene anbefales å gå mest mulig klassevis, men dette blir opp til hver enkelt lærer å avgjøre. Løypen er godt merket med merkebånd og skilt som skal følges. Ingen skal velge snarveier utenfor merket løype. Dette medfører skaderisiko og fare for å gå seg bort. Turlaget har mannskap både på Sandviksfjellet, Rundemanen og Fløyen. De er utstyrt med førstehjelpsutstyr og samband, og sist går en baktropp gjennom hele løypen for å se at alle har kommet seg ned til mål. Bergen og Hordaland Turlag er tilgjengelig hele dagen på tlf: 55 33 58 10

Avbrytelser

Gi beskjed til lærer og Bergen og Hordaland Turlag på tlf.: 55 33 58 10 om du må avbryte turen. Dette er viktig for å kunne ha full oversikt over samtlige deltakere.

Husk!

• Alle må følge merket løype. Ingen tar snarveier!
  • Tomme flasker og søppel tas med tilbake fra tur. Dette skal ikke ligge igjen i naturen. Tenk miljø!
  • Ta vare på hverandre og ha en trivelig dag sammen i Byfjellene.

Opptur i lokallagene

OPPTUR blir også arrangert i lokallagene våre. Merk at noen steder blir OPPTUR arrangert på andre datoer, f.eks på grunn av vær- og snøforhold eller skolenes mulighet til å delta på det aktuelle tidspunkt.

Spørsmål? Send en e-post til bht@dnt.no

Våre turer og kurs
Tur til Olsnessåta på Osterøy etter fellesmøte 12.–13. november, 2022.
Våre turer og kurs
Medlemsfordeler i Turlaget
Sti mellom Breidablik og Vending, august 2023.
Medlemsfordeler i Turlaget