Tilbake til Aktuelt

DNT innfører fjellsjekkeregler

Alle bør legge ut på sjekking i fjellet uten trening, mener Den Norske Turistforening.

Publisert: 23. juli 2014
Foto:

I 1967 innførte Den Norske Turistforening og Røde Kors Fjellvettreglene fordi det var for mange som døde i fjellet.

Nå mener DNT det er for mange single og innfører derfor i dag «Fjellsjekkereglene».

– Hver tredje husstand i Norge består av en enslig person. DNT har god tradisjon for å hjelpe folk å finne kjærligheten, sier Ida Amelie Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Den Norske Turistforening.

– For 26 år siden innførte vi kontaktannonsen «Fjelltreffen», noen år etterpå begynte vi å arrangere Singelturer og i påsken oppfordret vi folk til å ta på grønn lue hvis de var single. Derfor har vi nå laget Fjellsjekkereglene, som forhåpentligvis vil gjøre oss innadvendte nordmenn litt mer frimodige når vi møter noen vi liker

Den Norske Turistforening innførte luemerking etter sivilstatus i påsken 2014. Det begynte som en aprilspøk, men etter en enorm respons på sosiale medier ble det virkelighet.

– Mange begynner å bli lei av nettdating og sjekkeapp’er. Fjellet er absolutt det mest romantiske stedet for å finne noen. Her kommer man lett i prat, man er naturlige og deler felles interesser, sier Helgesen.

Annonse:

Fjellets Tinder

Robert Bjørklund er i Jotunheimen som festivaldeltaker på Vinjerock og er godt kjent med luemerkingen.

– Den grønne lua er fjellets Tinder. Hvis du ser noen som går foran deg på stien med en grønn lue på hodet så brøler du bare LIKE, sier Robert Bjørklund, med et glimt i øyet.

Robert har tatt en kikk på Fjellsjekkereglene og trekker frem nummer seks som sin favoritt.

– Hvis man aldri har fått til å flørte på fjellet må man lære av dem som kan det. En erfaren fjellsjekker ved din side kan bety suksess eller fiasko, mener Bjørklund.

Kultursjokk av å komme hjem

Martine Bortheim er sammen med en turgruppe på vei til topptur i Jotunheimen. Hun kommer nettopp tilbake fra et lengre opphold i Sør-Amerika og fikk kultursjokk da hun kom tilbake til hjemlandet.

– Folk er altfor sjenerte! Vi må begynne å snakke sammen. Noe må gjøres når kulturen vår er så forsiktig, sier Bortheim, som selv har på seg en grønn lue.

Turkamerat Anders er enig. Han mener fjellet er en perfekt arena for de store følelsene.

– Det er så lett å komme i prat når man er på fjellet. Man kan bare spørre om hvor man har vært på tur og så er man i gang, sier Anders Bakke Ingebrigtsen.

Ingunn Marie Andersson er opptatt og holder seg derfor langt unna den grønne fargen. Ewa Kranzmann er singel – men har likevel brunt pannebånd på.

Jeg har ikke hevet meg på luetrenden. Det er rett og slett for kleint for meg, sier Ewa Kranzmann.

Dette er Fjellsjekkereglene

1. Legg gjerne ut på sjekking på fjellet uten trening. Øvelse gjør mester!
  2. Meld fra hvor du går, slik at man kan møtes igjen.
  3. Vis respekt for andres luefarge. Grønn lue betyr ledig, rød lue betyr opptatt og oransje betyr kanskje åpen for kontakt.
  4. Bli værfast – og få en ekstra dag til å finne din utvalgte.
  5. Ta alltid med rikelig tursnacks som kan deles. Veien til hjertet går ofte gjennom magen.
  6. Lytt til erfarne fjellsjekkere.
  7. Husk kart og kompass, slik at du kan spørre om hjelp til å bruke det.
  8. Gå ikke alene, spør om dere skal slå følge.
  9. Vend i tide, det er ingen skam å løpe etter for å spørre om telefonnummeret.
  10. Spar ikke på smilene og le av dårlige vitser om nødvendig.
Fjellvettreglene
to skiløpere sjekker kartet før tur i vinterfjellet.

Fjellvettreglene

Kanskje trenger du å friske opp de opprinnelige Fjellvettreglene også?

Les videre

Turtips