Tilbake til Aktuelt

DNTs Bærekraftsrapport 2023

For tredje år på rad legger DNT fram sin bærekraftrapport som måler utviklingen på veien mot målene for 2030. Marsjretningen er god, den må vi fortsette sammen.

Skarvheimen mellom Geiterygghytta, Kongshelleren og Iungsdalshytta
DNT er på rett kurs, viser ny bærekraftsrapport Foto: Marius Dalseg Sætre

DNT har vedtatt store og ambisiøse mål for å bidra til å gjøre friluftslivet grønnere og mer inkluderende. Det kan fort bli store ord og lite handling. Derfor er det viktig å måle utviklingen underveis og sjekke av om vi er på rett kurs.

Rapporten som oppsummerer 2023, viser at vi er på vei i riktig retning. Den marsjretningen må vi fortsette sammen, sier seksjonsleder for natur og bærekraft, Ingeborg Wessel Finstad.

En viktig del av innsatsen i året som har gått, har vært knyttet til hvordan DNT kan legge til rette for å bruke naturen, men uten å forbruke den. DNT kan vise til medlemsrekord, enda flere arrangement og flere overnattinger. Det betyr at vi får med oss flere ut i naturen. Det er bra for helse, livskvalitet og fellesskap.

– Samtidig stiller det enda større krav til vårt fotavtrykk, sier Finstad. Vi må jobbe for å kanalisere ferdselen til områder som tåler besøk og vi må etablere nye hyttetilbud ved å overta eksisterende bygg. Naturens tåleevne må legge premissene for vår aktivitet. Det har stått sentralt i vårt arbeid i 2023 og kommer til å være førende i årene som kommer.

For bærekraftarbeid er langsiktig. For å nå målene i DNTs bærekraftstrategi, må vi ha en samlet oversikt over arbeidet og følge utviklingen for å se hva vi er gode på og hva vi må forbedre. Hvert år fram til 2030 skal derfor DNT utarbeide en bærekraftrapport. Dette er DNTs tredje bærekraftrapport som beskriver status og utvikling i arbeidet.

Selv om flere piler peker i riktig retning, gjenstår det fortsatt mye, blant annet når det gjelder målet om å fase ut dieselaggregatene på de betjente hyttene og erstatte det med fornybar energi.

– Dette er en krevende omstilling, men her skjer det mye spennende som forhåpentligvis vil gi resultater om få år, legger Finstad til.

Idébank til inspirasjon og deling

En viktig målsetning med bærekraftstrategien er også å inspirere medlemmer og samfunnet for øvrig til å ta mer miljøsmarte valg i hverdagen. For å dele gode ideer fra medlemsforeningene, har DNT laget en idébank som er tilgjengelig på nettsidene. Idebanken har nå fått nytt påfyll av gode tiltak – her kan du lese om DNTs arbeid for et bærekraftig rutenett og hvordan DNT jobber for å redusere forbruk av fritidsutstyr.